Gminny Ośrodek Kultury w Zaniemyślu

#twórczyZaniemyśl

KULTURALNE PODRÓŻE NA WYDARZENIA MAŁE I DUŻE

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Zadanie “Kulturalne podróże na wydarzenia małe i duże” polegało na realizacji działań ułatwiających mieszkańcom Gminy Zaniemyśl dostęp do narodowych dóbr kultury, instytucji kultury i instytucji artystycznych. Projekt obejmował organizację 7 wyjazdów zorganizowanych do teatrów, opery, muzeów i filharmonii. Wyjazdy organizowane były raz w miesiącu a w ramach zadania zostały pokryte koszty organizacji transportu (wynajem autobusu) oraz opłacone bilety wstępu na wydarzenia narodowych instytucji kultury. Każdy wyjazd poprzedzała akcja edukacyjna na temat wybranego w danym miesiącu wydarzenia kulturalnego.

Moniuszko i Lutosławski w cyklu „Opera w Auli UAM"

Tworzyli w różnych epokach, siłą rzeczy ich spojrzenie na muzykę i dobór środków wyrazu były odmienne. Łączy ich talent, nieprzeciętna wrażliwość i stylistyczna wirtuozeria. Moniuszko i Lutosławski, bo to o nich mowa, byli bohaterami kolejnego koncertu w ramach cyklu Opera w Auli UAM. 

Widzowie mogli usłyszeć:

Stanisław Moniuszko I Litania F-dur
Witold Lutosławski Mała suita na orkiestrę symfoniczną, cz. 3 Pieśń
Stanisław Moniuszko II Litania F-dur 
Witold Lutosławski Interludium na orkiestrę
Stanisław Moniuszko III Litania e-moll 
Witold Lutosławski Lacrimosa na sopran, chór i orkiestrę
Stanisław Moniuszko IV Litania C-dur

fot. Ośko/Bogunia/mat. teatru

Wyjazd do Muzeum w Rogalinie

23 czerwca odbył się wyjazd do Muzeum w Rogalinie. Uczestnicy podzieleni na dwie grupy odbyli zwiedzanie z przewodnikiem wnętrza Pałacu, Galerię Obrazów, Gabinet Londyński, Galerię Antenatów, powozownię oraz ogród i park. Spektakularne zbiory i piękne obraz zrobiły na uczestnikach wielkie wrażenie. 

Sen Nocy Letniej w Teatrze Nowym w Poznaniu

Zrealizowany w Teatrze Nowym Sen nocy letniej nie jest – jak mogliby spodziewać się widzowie znający tę komedię Szekspira – zaprawionym wprawdzie goryczą, lecz w zasadzie raczej lekkim, pełnym żartu spektaklem, w którym swawola leśnych duszków prowokuje miłosne perypetie kilkorga par, doprowadzonych w finale do szczęśliwego zakończenia. Jan Klata, niegdyś dyrektor Narodowego Starego Teatru w Krakowie i reżyser pandemicznych Czerwonych nosów, zrealizowanych przed dwoma laty na tej samej poznańskiej scenie, ukazuje rzeczywistość, w której wszelkie umowy, reguły i obowiązujące zwyczaje kwestionowane są tak, jak – za sprawą magicznych sztuczek Puka sprowokowanych przez Oberona – podważone zostały miłosne deklaracje kochanków. Ateński las, gdzie rozgrywa się większość zdarzeń, został wycięty, a leśne duchy i zakochane pary ukrywają się w postapokaliptycznej przestrzeni: błądzą, pożądają się i nawzajem znieważają pomiędzy martwymi pniakami. Przedstawicieli władzy, reprezentowanej przez ojca i księcia – Egeusza i Tezeusza – nie ograniczają żadne zasady: mogą swobodnie rozporządzać życiem i śmiercią osób poddanych swojej woli, upokarzając je zgodnie z własnym widzimisię i argumentując to obowiązującym prawem, które wywyższyło ich ponad innych ludzi.

fragment recenzji Piotra Dobrowolskiego za: kulturapoznan.pl

 

“Sen nocy letniej”, fot. Jakub Wittchen, za Teatr Nowy

Krótka rozmowa ze śmiercią w Teatrze Fredry w Gnieźnie

“Krótka rozmowa ze śmiercią” w reżyserii Marcina Libery na podstawie „Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią” Mikołaja z Mierzyńca oraz „Krótkiej rozprawy między trzema osobami: Panem, Wójtem a Plebanem” Mikołaja Reja. Jest jednym z niewielu doświadczeń wspólnych wszystkim ludziom: śmierć. Od wieków próbowano ją obłaskawić, oswoić ale także oszukać czy przechytrzyć. Środkiem do tego może być rozmowa, także taka prowadzona przy pomocy dzieł sztuki. Marcin Liber w swoim spektaklu przywołuje dwa klasyczne utwory literatury staropolskiej zadając pytanie, jaki może być współczesny sposób funkcjonowania ich obu, szczególnie w takim miejscu, jakim jest Gniezno – pierwsza stolica polskich królów a także władców kościelnych, miasto gdzie za słynnymi drzwiami spoczywa święty Wojciech. 

“Krótka rozmowa ze śmiercią”, fot. Dawid Stube

Prezydentki w Teatrze Nowym w Poznaniu

“Prezydentki” w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego Starsze panie – od lokalnej elegantki przez typową szarą myszkę aż po wielbicielkę osiedlowego monitoringu okiennego – miewają zupełnie młode marzenia. Takie, o których opowiada się tylko najbliższym koleżankom, a i to jedynie przy specjalnych okazjach. O wciąż wyczekiwanych wnukach, lepszym życiu, nowym futrze, pielgrzymce do Lichenia, ciekawym zajęciu, no i o miłości – wreszcie szczęśliwej, wreszcie na zawsze… Lista bywa tym dłuższa, im skromniejsze okazują się realne możliwości marzycielek. Ech, Irena, Renata i Maryjka wiedzą o tym najlepiej. Co wydarzy się, kiedy podczas banalnego spotkania przy herbacie odważą się spuścić swoje fantazje ze smyczy przyzwoitości?

“Prezydentki”, fot. Dawid Bakusiewicz za teatrnowy.pl

 

Otello w Teatrze Wielkim w Poznaniu

„Otello” w reżyserskiej interpretacji Davida Pountney’a i pod kierownictwem muzycznym Jacka Kaspszyka to jedno z największych wydarzeń sezonu 2023/2024. Utkana z podszeptów fałszywych sprzymierzeńców intryga zestawiona z pełną pasji muzyką wprowadzi nas w świat mrocznych tajemnic ludzkiego umysłu. Miłość, zazdrość, zbrodnia – temat tak samo nośny w czasach Szekspira, Verdiego i współczesnych.

“Otello”, fot. za Teatr Wielki 

Deszczowa Piosenka w Teatrze Muzycznym w Poznaniu

Musical Deszczowa piosenka w reżyserii Tadeusza Kabicza.

Spektakl Deszczowa piosenka oparty jest na scenariuszu filmu z 1952 roku o tym samym tytule, który został okrzyknięty najlepszym musicalem wszech czasów. Jego autorami są Betty Comden i Adolph Green. Widzowie pokochali go przede wszystkim za kultowe piosenki, takie jak „Good Morning”, czy „Singin’ In The Rain”. Adaptacja teatralna wiernie odtwarza przebieg akcji, łącznie ze słynną sceną tańca w deszczu. 

“Deszczowa Piosenka”, fot. Teatr Muzyczny

Skip to content